POST SOVJET ROCK 'N ROLL 18: SILK ROAD BY SIDECAR (1)
Café 'Bar-Tabac' in Antwerpen Zuid op de Waalse kaai was de ‘Place to be’ als je jezelf trendy en hip voelde. Meer motivatie had mijn vriendin George met haar burgerlijke West-Vlaamse opvoeding niet nodig om daar helemaal los te gaan. Ik stond er, ietwat onwennig, met een biertje in mijn hand rond te kijken. Tot er een kale versie van hip en trendy, gewapend met oorbel, een Bretoense wit-blauwe horizontaal gestreepte trui en klompen met koeienvacht, een praatje kwam slaan.
De man in kwestie had het een en het ander opgevangen van Georgie, vooral de sidecar reisjes waren blijven hangen. Veel gelach en 17 biertjes later vertelde ik Joost (zo heette hij) dat ik met mijn sidecar tot in China wou karren, tenminste als ik iemand bereid vond om deze pret te delen. Die bereidwillige bleek Joost zelf te zijn. Cafépraat of niet? Het enthousiasme van de goedlachse en sympathieke Joost, die nooit verder dan Kroatië was gereisd, vond ik leuk maar ook wat vaag. Het was dus een positieve verrassing te ontdekken dat cafépraat af en toe wèl tot iets wezenlijks leidt. Ik regelde meteen de nodige visums en tickets en we vlogen samen via Moskou naar Tbilisi, waar we opgewacht werden door Duche en zijn kompanen. Ik had zoals meestal bijna geen bagage bij me en Joost’s bagage was ergens tijdens de Moskou transfer kwijtgeraakt, wat mooi uitkwam voor de rit naar China. Want hoe minder bagage, hoe minder shit.
Als onderdeel van de reisvoorbereiding had ik m’n collega’s gevraagd de motor voor onderhoud naar de oorspronkelijke eigenaar te brengen, een gepensioneerde politieman van Armeense afkomst. Een slecht plan, zo bleek achteraf. Het was alsof ik mijn handen in een mierennest had gestoken. De politieman, die in zijn hele Sovjetcarrière niets anders gedaan had dan mensen afpersen, deed bij mij net hetzelfde. De motor van de sidecar was om onduidelijke redenen helemaal uit elkaar gehaald. Enkel tegen een stevige betaling wilde hij hem terug in elkaar sleutelen. En of er dan ook iets hersteld was, was niet helemaal duidelijk of beter: ‘niet relevant’. Ik was vast van plan het hele verhaal voor Joost en mezelf gezellig te houden, dus ik betaalde de man. De motor stond er uiteindelijk terug min of meer herkenbaar bij. Het hield me in elk geval niet tegen om samen met mijn vrienden te genieten van de lokale gastronomie en nog een paar leuke avonden te beleven. De voorbereiding voor de 4000 km route werd beperkt tot kickstarten en wegwezen. De heldere filosofie hierachter was: je kan veel dingen meenemen, maar datgene dat je écht nodig hebt bij bv. een panne heb je dan waarschijnlijk toch nét niet bij. Uiteindelijk vertrokken we met enkel mijn reiszak achterop. De bagage van Joost was nooit aangekomen, wat weer een zorg minder was. Bovendien is de zijderoute een handelstraject. ‘Alles wat we nodig hebben, vinden we wel onderweg’, was onze strategie. Zelfs mijn fototoestel, dat ik altijd bij me had, liet ik achter. Joost was fotograaf en had dus een camera en een Sony handycam als handbagage bij zich, aan beeldmateriaal zou het ons niet ontbreken. Het eerste traject reed ik. Ik probeerde een gepaste kruissnelheid te vinden en voelde aan de hete olie die boven de 60 km/u tegen mijn linker kuit spoot, dat de geschikte snelheid zo’n 55km/u was. Joost was vanuit het sidecarbakje beginnen filmen, wat uiteindelijk ongeveer 10 uur zijderoutebeeldmateriaal zou worden. Ik herinner me, behalve de vele controles van de wegpolitie, verder geen incidenten meer tot bij de eerste grensovergang. Zowel aan de Georgische als aan de Azerbaijan kant kregen we weer die lange achterdochtige douanecontroles. Twee Belgen met een antieke Georgische sidecar richting China, wat is in godsnaam het probleem? Maar op de duur ondergingen we apathisch de vele politiecontroles, we hielden ons geldbriefje al klaar, dat tijdens het handenschudden met de plaatselijke agenten steevast aan hun hand bleef plakken. Nog even samen een sigaretje opsteken en het hele protocol was alweer voorbij. Na een korte ‘Spassiba’ (dankjewel) en ‘Dasvidanja’ (doei!) konden we meestal weer vertrekken. Maar een nieuw ongemak stak zijn kop op, de ontkoppeling was eraan. Ik kreeg mijn motor niet meer in versnelling. Zoals altijd stond ik weer versteld van de hulpvaardigheid van de lokale bevolking. Deze keer was het een jonge kerel, Ali, die mee de motor in de richting van zijn grootvaders huis duwde, waar hij zelf ook woonde. De grootvader was een ‘Master’ (mecanicien) en heette Mamik. Master Mamik keek rustig naar de motor en ging dan zonder commentaar naar binnen om thee te drinken. Joost, ik en onze nieuwe jonge vriend Ali kregen ook thee. Ali sprak een paar woorden Engels en vertelde ons dat master Mamik het wel zou oplossen. Ik keek lichtjes bezorgd om me heen, want het leek hier helemaal geen garage. Er was zelfs geen werkbank en buiten een hamer op het terras zag ik ook geen gereedschap. Maar de gastvrijheid liet niks te wensen over, we werden gevraagd om mee te eten en blijkbaar was slapen ook geen probleem. De volgende ochtend kregen we nog een uitgebreid ontbijt en Ali vertaalde voor master Mamik dat de motor terug in orde was. Blijkbaar had hij hem ’s nachts volledig hersteld. Ook dan zag ik nergens een schroefje of enig gereedschap liggen. Maar onze motor had wel degelijk een nieuwe ontkoppeling. Er werd helemaal niet over geld gepraat, ik moest echt aandringen zodat de man mijn 100 dollar aanvaardde. De motor, die we ondertussen ‘Rabotta’ (=werken) hadden gedoopt, schakelde weer feilloos! Goed geluimd reden we verder, deze keer met Joost aan het stuur, tot er een nieuwe politiecontrole opdook, net voor het binnenrijden van Ganja, een stad halverwege Azerbaijan. Meerdere politiemannen (niet de gebruikelijke twee) met hun Jigouli (Lada) met blauw zwaailicht gebaarden ons te stoppen. En nog voor ik mijn geldbriefje al handenschuddend kon overmaken, duwden ze me in de Jigouli. Een andere agent stapte in het sidecarbakje en gebaarde dat Joost de politieauto moest volgen.Het was zijn eerste rit en het ging niet al te best.
In de achterruit zag ik Joost rechtdoor rijden in plaats van linksaf te slaan
om ons te volgen. Ik besefte dat ik hem nog niet verteld had dat naar links
draaien verdomd zwaar was. Uiteindelijk leek het hem toch te lukken. We reden
rechtstreeks naar het commissariaat van Ganja waar we meteen alles moesten afgeven
en voor de rest van de dag werden opgesloten.
De volgende ochtend bij de wisseling van de wacht, bleek de nieuwe agent
weinig tot niet geïnteresseerd te zijn in ons, dus hij stuurde ons weer de baan
op. Opgelucht zetten we onze weg verder en zagen het ene vreemde tafereel na
het andere in deze voor ons onbekende wereld. We reden langs een soort
bivak/tentenkamp in een brede droge gracht, blijkbaar bewoond door zigeuners.
Een eind verder stopten we voor een pauze. Een jonge zigeuner te paard, zonder
zadel en zonder schoenen kwam naar ons toe gereden. Stilzwijgend keek hij ons
aan met een vertwijfelde blik, tot hij even onverwacht als hij bij ons opdook
weer verdween. Het leek op een scene uit een oude western. Het plan was de
boot van Baku naar Turkmenbashi nog te halen, dus reden we zonder al te veel
oponthoud over witte zoutvlakten en langsheen weidse steppegebieden richting
Kaspische zee, hopend op een vlotte inscheping… (wordt vervolgd)
DAT IN DE RIOJA DE BESTE SPAANSE WIJNEN WORDEN GEMAAKT IS OP ZICH AL EEN GOEIE REDEN OM ER NAARTOE TE TREKKEN. DAT JE ER OOK KAN SLAPEN EN TAFELEN IN HIPPE BODEGA’S VAN BEROEMDE ARCHITECTEN MAAKT HET DUBBEL ZO AANTREKKELIJK. WIJ TROKKEN NAAR DEZE PRACHTIGE REGIO AAN DE EBRO EN LIETEN ONS OVERDONDEREN DOOR UNIEKE BODEGA’S, HEERLIJKE WIJNEN, EEN EXQUISE KEUKEN EN DE KLEURRIJKE POËZIE VAN WIJNGAARDEN IN DE HERFST.
#2021BESTNINE
DIT WAREN ONZE POPULAIRSTE INSTAGRAM POSTS VAN 2021. VOLG ONS OP IG EN GENIET MEE VAN ONZE MOOISTE REISFOTO'S. OP NAAR 10K!!
PICK-NICK Á LA MONET, KUNST EN KEUKENS IN DE SEINEVALLEI
KUNSTENAARS, MET IMPRESSIONISTEN OP KOP, WERDEN IN DE 19e EEUW BIJ BOSJES AANGEZOGEN DOOR HET MAGISCHE LICHT IN DE SEINEVALLEI. OOK SCHRIJVERS EN COMPONISTEN VONDEN INSPIRATIE IN HET MOOIE NORMANDISCHE LANDSCHAP. WIJ TROKKEN VAN PARIJS NAAR HONFLEUR, IN HET ZOG VAN MONET EN GINGEN OP ZOEK NAAR WAT HEM EN EEN HELE GENERATIE KUNSTENAARS INSPIREERDE.
UNDER AFRICAN SKIES - MET DE 4X4 DOOR NAMIBIË (1): WINDHOEK - SWAKOPMUND
HET EERSTE DEEL VAN ONZE ROADTRIP DOOR NAMIBIË WON DE 'BEST ROAD TRIP' & 'STORY OF THE YEAR' AWARD OP DE TRAVEL BLOG AWARDS IN BRUSSEL 2018. VAN WINDHOEK NAAR SWAKOPMUND LANGS DE TWEE MOOISTE WOESTIJNEN TER WERELD.
HET MOOISTE RESTAURANT TER WERELD
TAFELEN IN DE INDISCHE OCEAAN? JAWEL, IN THE ROCK, HET MOOISTE RESTAURANT TER WERELD. EN HET IS ER ONWAARSCHIJNLIJK LEKKER.
THAILAND DOOR HET OOG VAN DE CAMERA.
IN DE VOETSPOREN VAN COLIN FIRTH EN NICOLE KIDMAN, LANGS DE SET VAN 'THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI'. THAILAND DOOR HET OOG VAN DE CAMERA.
CITYTRIP THESSALONIKI
OP ZOEK NAAR EEN LEUKE ALTERNATIEVE CITYTRIP? HIER IS THESSALONIKI, GRIEKENLAND'S TWEEDE GROOTSTE STAD.
SUSHI & BIER: ONDER VIER OGEN MET EEN GEISHA
DE BEROEMDE JAPANSE GEZELSCHAPSDAMES HANTEREN NOG STEEDS EEN 'CODE OF SILENCE'. WIJ GINGEN IN TOKIO OP STAP MET EEN ECHTE GEISHA IN DE HOOP EEN TIP VAN DE SLUIER TE LICHTEN. EN DÁT IS ONS AARDIG GELUKT.
MET EEN RODE GEIT DOOR HET HAGELAND.
DE LEUKSTE MANIER OM HET GROENE HAGELAND TE VERKENNEN IS MET EEN OLDTIMER. WIJ DEDEN HET MET EEN RODE GEIT VAN WOW ROUTES.
GRAUBÜNDEN ON A BUDGET.
LOW COST DOOR EEN VAN DE DUURSTE REGIO'S VAN ZWITSERLAND? HET KAN!
PERU, HET LAND VAN PACHA MAMA.
PERU IS BOOMING. GENIET IN STIJL IN DIT UITGESPROKEN BACKPACKERS PARADIJS.
VERDUN, VAN SLAGVELD TOT VREDESSYMBOOL.
HONDERD JAAR NA DE SLAG VAN VERDUN ZIJN DE SPOREN VAN DE GROTE OORLOG NOG ALTIJD ZICHTBAAR. HOE VERDUN EEN VREDESSYMBOOL WERD.
LADAKH, HET LAATSTE TOEVLUCHTSOORD VAN HET BOEDDHISME
WIJ TROKKEN DOOR BERG EN DAL, VAN GOMPA NAAR GOMPA EN DRONGEN DOOR TOT IN HET HART VAN DE BOEDDHISTISCHE CULTUUR VAN HET INDIASE TIBET.
CITYTRIP PARIJS
PICKNICKEN, FLANEREN OF CHILLEN: ONTDEK DE MOOISTE PARKEN VAN DE FRANSE HOOFDSTAD.
VERDEJO & CO, LANGS RUEDA'S HIPPE WIJNROUTE.
JE KAN DE LEKKERE RUEDA WIJNEN MAAR BETER METEEN LEREN KENNEN, WANT VROEG OF LAAT STAAN ZE OOK BIJ JOUW OP TAFEL.
DE WESTKAAP OP Z'N BEST
WHALE CRIERS, TOWNSHIP JAZZ EN MET EEN OLDTIMER DOOR DE WIJNGAARDEN: DE WESTKAAP OP Z'N BEST.
ONCE IN A LIFETIME: LA TOMATINA
ZIN OM EENS ONGEGENEERD EEN TOMAAT MEE TE GOOIEN OP HET JAARLIJKSE TOMATINA FESTIVAL IN BUNOL? WIJ GEVEN ALVAST ENKELE NUTTIGE TIPS & TRICKS.
AQABA, DE PERFECTE HUB NAAR DE HIGHLIGHTS VAN JORDANIË
JORDANIË IS EEN VEILIGE EN NIET TE MISSEN BESTEMMING IN HET MIDDEN-OOSTEN. AQABA DE PERFECTE HUB NAAR DIT PRACHTIGE LAND.
Geen opmerkingen