REVIEW: STADSKOOKBOEK ANTWERPEN - M. BECKERS/M. MONSIEUR

Marlies Beckers is culinair journalist, Marie Monsieur reisjournalist en dit hebben deze twee goedlachse dames alvast gemeen: hun liefde voor 't stad en lekker tafelen. Een combinatie die naadloos versmelt in hun Stadskookboek Antwerpen. Want in Antwerpen beweegt er wat op culinair gebied. Een nieuwe generatie innovatieve en bereisde chefs geven er het beste van zichzelf. Creatief geweld dus, maar er zijn ook de kosmopolitische en traditionele acteurs. En daar kunnen wij als foodies alleen maar blij om worden.

Antwerpen foodstad. Marie en Marlies hebben duidelijk van hun missie genoten. Want zeg nu zelf, op ontdekking door de stad die vandaag de culinaire trends zet in België, er zijn ergere dingen. Dat enthousiasme straalt dan ook van elke regel af. Hun chauvinisme - ze zijn allebei rasechte Sinjoren - nemen we er graag bij. In hun boek focussen ze voluit op Antwerpse food hotspots en nemen ze de gastronomische scene van enkele wijken onder de loep. Gerenommeerde chefs vertellen hun unieke verhaal, maar ook een sommelier, een kwaliteitsslager, een kaasboer en een chocolatier doen hun zegje. Wat zijn typische Antwerpse streekproducten, waar drink je heerlijke koffie, proef je het lekkerste zoet en eet je het beste seafood? Marlies en Marie zochten het uit. Gerechten als stoofvlees met frietjes mag je gerust Aentwaerpse klassiekers noemen, maar er is ook de kosmopolitische twist, want Antwerpen is als havenstad al eeuwenlang een kruispunt van culturen en smaken. Mooi meegenomen: met het Stadskookboek Antwerpen hoef je de deur niet uit. Want wie wil kan thuis zelf aan de slag met de 29 'geheime' recepten die bekende, vaak nog jonge Antwerpse chefs in het boek ten grabbel gooien. Sinjoor of niet, Stadskookboek Antwerpen is een warme aanrader voor elke foodie.

Marie Monsieur, Seppe Nobels en Marlies Beckers.

We waren erbij wanneer het eerste boek werd overhandigd, aan Seppe Nobels, de eerste chef die beide dames interviewden tijdens hun Antwerpse food avontuur.

'Stadskookboek Antwerpen' Marlies Beckers & Marie Monsieur. ISBN/EAN: 978 90 5767 821 9 - Uitgegeven bij mo'media 2017 - Harde kaft, 175 pagina's - Prijs: € 24,99.