POST SOVJET ROCK 'N ROLL 21: SILKROAD BY SIDECAR (4): WOESTIJNVIS.
Het moest
ervan komen en eerlijk gezegd, ik werd er zelfs een beetje nerveus van. De Amu Darya rivier
kwam in zicht, bewijs daarvan waren jonge kerels die grootsmoelige, primitieve
joekels van vissen omhoog hielden. Al bij al een surrealistisch, fatamorgana-achtig
beeld in het midden van de woestijn...
Verderop
zag ik trucks aanstalten maken om een vlottensysteem (vlottende brug, een
militaire constructie vanuit de 2de Wereldoorlog) op te rijden in
een poging om zo de overkant van de machtige Amu Darya en Oezbekistan te
bereiken. De rivier is namelijk de natuurlijke grens tussen Turkmenistan en Oezbekistan. De enorm
grote, metalen vlotters die met dikke kabels aan elkaar gesjord waren zagen er
ronduit onbetrouwbaar en gevaarlijk uit. We reden langzaam het eerste vlot op, om verder
te rijden naar het tweede moesten we wachten tot die terug op hetzelfde niveau kwam
als vlot één. We keken eerst tegen een verroeste metalen wand aan die er minstens
een meter hoog bovenuit stak en waagden onze sprong pas toen het tweede vlot wiebelend
zakte tot een min of meer acceptabele hoogte.
Zo ging
de rivierovergang vlot na vlot verder. Het duurde een eeuwigheid. Want in
het midden van de stevig stromende Amu Darya begonnen de vlotters ook nog eens zijwaarts
te kantelen en te wiebelen, het water gutste onder Rabotta door.De vrees dat we van de vlotters zouden spoelen werd steeds groter. Links en rechts kijken leverde hallucinante, sciencefictionachtige beelden op. Verderop, tijdens een latere rit, zou ik getuige
zijn van het slinken van de Amu Darya omwille van uit de hand gelopen gigantische
irrigatiesystemen voor de katoenplantages, met als resultaat een dramatisch
verdwijnende Aral zee. Later meer daarover. Uiteindelijk reden we heelhuids van
het laatste vlot af, Oezbekistan binnen, klaar om door de meest fascinerende,
sprookjesachtige oases te rijden.
Na de tijdverslindende paspoorten- en bagagecontrole bij de “Tamosjna” (douane) met steeds dezelfde vragen: adcuda? (waar kom je vandaan), denge yest? (heb je geld) etc... reden Joost en ik met onze nog steeds functionerende Rabotta opgelucht Oezbekistan binnen richting het magische en mysterieuze Bukhara. We zagen de zwaar ommuurde, historische stad al van ver opdoemen. De verwondering en bewondering steeg hoe dichter we kwamen. Door de stadspoort rijden was alsof we met een tijdcapsule naar een andere wereld werden gekatapulteerd. Binnen de poorten zagen we niets dan traditioneel geklede, kleurrijke figuren. Tadjieken herkenden we aan hun witte kunstige tulbanden, Oezbeken verkozen doppas (hoekige zwarte mutsen) op hun hoofd. Ze verlieten hun huis nooit zonder hun felgekleurde, soms verticaal gestreepte chapans (jas) met ikat motieven, vaak kunstig afgewerkt met gouddraad. Het waren echte kunstwerken in jasvorm. Kirgiezen herkenden we aan hun meer Aziatische gelaatstrekken, maar ook aan hun witte vilten hoedjes in omgekeerde frietzakvorm. Kazakken verkozen dan weer een pet op hun hoofd. Verder zagen we ook nog Oeiguren, Bukhara joden en vooral ook veel sjofele Russen. We parkeerden Rabotta in de drukte en genoten van een groene thee op een groezelig terrasje.
Bijna de hele tijd waanden we ons in een National Geographic reportage, we kwamen ogen te kort om al die exotische schoonheid in ons op te nemen. Zoals iedereen sloften we door de nauwe, stoffige steegjes langs adembenemende gebouwen. Ik kon het niet nalaten antieke zijden, of met zijde bewerkte katoenen kleden met grote ronde handgenaaide motieven, ‘suzannis’ genaamd, te kopen. Vervolgens schafte ik me nog een leuk schilderijtje aan van de “Chor Minor” (de vier minaretten moskee) en wat prullaria. Iets verder bewonderden we de vele mooie handgeknoopte tapijten, ook daar kocht ik er enkele van. De tapijtknopers of knoopsters probeerden vele generaties lang de perfectie te bereiken. Hoe zwaar gefrustreerd moeten ze geweest zijn toen 100% mathematisch correcte, machinale tapijten, met uitgerekend hun ‘guls’ of motieven erin verwerkt, van ‘Louis Depoortere’ via Moskou uit het verre Aalbeke-België op dezelfde markt te verkrijgen waren...
We zetten onze tocht verder naar Samarkand, ‘de stad waar de zon van onder naar boven schijnt’, doelend op de vele turkoois betegelde koepels die het zonlicht weerkaatsten. Weer een adembenemende, geheimzinnige stad, die absoluut voor onuitwisbare beelden op ons netvlies zorgde...
DAT IN DE RIOJA DE BESTE SPAANSE WIJNEN WORDEN GEMAAKT IS OP ZICH AL EEN GOEIE REDEN OM ER NAARTOE TE TREKKEN. DAT JE ER OOK KAN SLAPEN EN TAFELEN IN HIPPE BODEGA’S VAN BEROEMDE ARCHITECTEN MAAKT HET DUBBEL ZO AANTREKKELIJK. WIJ TROKKEN NAAR DEZE PRACHTIGE REGIO AAN DE EBRO EN LIETEN ONS OVERDONDEREN DOOR UNIEKE BODEGA’S, HEERLIJKE WIJNEN, EEN EXQUISE KEUKEN EN DE KLEURRIJKE POËZIE VAN WIJNGAARDEN IN DE HERFST.
#2021BESTNINE
DIT WAREN ONZE POPULAIRSTE INSTAGRAM POSTS VAN 2021. VOLG ONS OP IG EN GENIET MEE VAN ONZE MOOISTE REISFOTO'S. OP NAAR 10K!!
PICK-NICK Á LA MONET, KUNST EN KEUKENS IN DE SEINEVALLEI
KUNSTENAARS, MET IMPRESSIONISTEN OP KOP, WERDEN IN DE 19e EEUW BIJ BOSJES AANGEZOGEN DOOR HET MAGISCHE LICHT IN DE SEINEVALLEI. OOK SCHRIJVERS EN COMPONISTEN VONDEN INSPIRATIE IN HET MOOIE NORMANDISCHE LANDSCHAP. WIJ TROKKEN VAN PARIJS NAAR HONFLEUR, IN HET ZOG VAN MONET EN GINGEN OP ZOEK NAAR WAT HEM EN EEN HELE GENERATIE KUNSTENAARS INSPIREERDE.
UNDER AFRICAN SKIES - MET DE 4X4 DOOR NAMIBIË (1): WINDHOEK - SWAKOPMUND
HET EERSTE DEEL VAN ONZE ROADTRIP DOOR NAMIBIË WON DE 'BEST ROAD TRIP' & 'STORY OF THE YEAR' AWARD OP DE TRAVEL BLOG AWARDS IN BRUSSEL 2018. VAN WINDHOEK NAAR SWAKOPMUND LANGS DE TWEE MOOISTE WOESTIJNEN TER WERELD.
HET MOOISTE RESTAURANT TER WERELD
TAFELEN IN DE INDISCHE OCEAAN? JAWEL, IN THE ROCK, HET MOOISTE RESTAURANT TER WERELD. EN HET IS ER ONWAARSCHIJNLIJK LEKKER.
THAILAND DOOR HET OOG VAN DE CAMERA.
IN DE VOETSPOREN VAN COLIN FIRTH EN NICOLE KIDMAN, LANGS DE SET VAN 'THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI'. THAILAND DOOR HET OOG VAN DE CAMERA.
CITYTRIP THESSALONIKI
OP ZOEK NAAR EEN LEUKE ALTERNATIEVE CITYTRIP? HIER IS THESSALONIKI, GRIEKENLAND'S TWEEDE GROOTSTE STAD.
SUSHI & BIER: ONDER VIER OGEN MET EEN GEISHA
DE BEROEMDE JAPANSE GEZELSCHAPSDAMES HANTEREN NOG STEEDS EEN 'CODE OF SILENCE'. WIJ GINGEN IN TOKIO OP STAP MET EEN ECHTE GEISHA IN DE HOOP EEN TIP VAN DE SLUIER TE LICHTEN. EN DÁT IS ONS AARDIG GELUKT.
MET EEN RODE GEIT DOOR HET HAGELAND.
DE LEUKSTE MANIER OM HET GROENE HAGELAND TE VERKENNEN IS MET EEN OLDTIMER. WIJ DEDEN HET MET EEN RODE GEIT VAN WOW ROUTES.
GRAUBÜNDEN ON A BUDGET.
LOW COST DOOR EEN VAN DE DUURSTE REGIO'S VAN ZWITSERLAND? HET KAN!
PERU, HET LAND VAN PACHA MAMA.
PERU IS BOOMING. GENIET IN STIJL IN DIT UITGESPROKEN BACKPACKERS PARADIJS.
VERDUN, VAN SLAGVELD TOT VREDESSYMBOOL.
HONDERD JAAR NA DE SLAG VAN VERDUN ZIJN DE SPOREN VAN DE GROTE OORLOG NOG ALTIJD ZICHTBAAR. HOE VERDUN EEN VREDESSYMBOOL WERD.
LADAKH, HET LAATSTE TOEVLUCHTSOORD VAN HET BOEDDHISME
WIJ TROKKEN DOOR BERG EN DAL, VAN GOMPA NAAR GOMPA EN DRONGEN DOOR TOT IN HET HART VAN DE BOEDDHISTISCHE CULTUUR VAN HET INDIASE TIBET.
CITYTRIP PARIJS
PICKNICKEN, FLANEREN OF CHILLEN: ONTDEK DE MOOISTE PARKEN VAN DE FRANSE HOOFDSTAD.
VERDEJO & CO, LANGS RUEDA'S HIPPE WIJNROUTE.
JE KAN DE LEKKERE RUEDA WIJNEN MAAR BETER METEEN LEREN KENNEN, WANT VROEG OF LAAT STAAN ZE OOK BIJ JOUW OP TAFEL.
DE WESTKAAP OP Z'N BEST
WHALE CRIERS, TOWNSHIP JAZZ EN MET EEN OLDTIMER DOOR DE WIJNGAARDEN: DE WESTKAAP OP Z'N BEST.
ONCE IN A LIFETIME: LA TOMATINA
ZIN OM EENS ONGEGENEERD EEN TOMAAT MEE TE GOOIEN OP HET JAARLIJKSE TOMATINA FESTIVAL IN BUNOL? WIJ GEVEN ALVAST ENKELE NUTTIGE TIPS & TRICKS.
AQABA, DE PERFECTE HUB NAAR DE HIGHLIGHTS VAN JORDANIË
JORDANIË IS EEN VEILIGE EN NIET TE MISSEN BESTEMMING IN HET MIDDEN-OOSTEN. AQABA DE PERFECTE HUB NAAR DIT PRACHTIGE LAND.
Geen opmerkingen